PLAN ROCZNY 2021/ 2022
ROCZNY PLAN PRACYPRZEDSZKOLA W HUCIE STAREJ „A”
NA ROK SZK. 2021/2022
1.Cele priorytetowe przedszkola na rok szkolny 2021/2022
a) Wynikające z kierunków polityki oświatowej państwa:
- 1. Wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny, m.in. przez właściwą organizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie oraz realizację zadań programu wychowawczo-profilaktycznego.
- 2. Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie.
- 3. Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu edukacji klasycznej, wprowadzenia w dziedzictwo cywilizacyjne Europy, edukacji patriotycznej, nauczania historii oraz poznawania polskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i materialnych. Szersze i przemyślane wykorzystanie w tym względzie m.in. wycieczek edukacyjnych.
- 4. Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne.
- 5. Wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności – rozwój umiejętności zawodowych w edukacji formalnej i pozaformalnej, w tym uczeniu się dorosłych.
- 6. Wzmocnienie edukacji ekologicznej w szkołach. Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne.
b) Wynikające z wniosków z nadzoru sprawowanego przez dyrektora przedszkola
- dbałość o utrzymanie wysokiego poziomu opieki i wychowania w przedszkolu,
- bezwzględna dbałość o bezpieczeństwo dzieci, rodziców i innych pracowników podczas codziennej pracy (przestrzeganie procedury Covid-19 oraz wszelkich zaleceń GIS, organizacja próbnej ewakuacji),
- angażowanie rodziców w działalność przedszkola, zachęcanie ich do przekazywania własnych pomysłów i oczekiwań,
- uaktualnienie regulaminów, procedur, statutu przedszkola zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,
- monitorowanie realizacji Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego,
- systematyczne wzbogacanie bazy przedszkola w narzędzia cyfrowe,
- kształtowanie właściwych postaw dzieci we współpracy z rodzicami,
- tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo,
- wspomaganie rozwoju dzieci z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji.
2. Obszary działalności przedszkola wraz z określeniem sposobu realizacji zadań
1) Realizacja przyjętych programów wychowania przedszkolnego, zadań przedszkola oraz zalecanych warunków wskazanych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego
Programy wychowania przedszkolnego |
||
Zadania do realizacji |
Terminy |
Osoby odpowiedzialne |
1. Przedstawienie przez nauczycieli programów wychowania przedszkolnego wybranych do realizacji w bieżącym roku szkolnym, zgodnych z podstawą programową |
Do końca roku szkolnego 2020/2021, przed zebraniem otwierającym nowy rok szkolny
|
Wszyscy nauczyciele |
2. Dopuszczenie przez dyrektora do użytku w przedszkolu programu/programów wychowania przedszkolnego, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej
Załącznik 1: Wykaz programów przyjętych do realizacji w roku szkolnym 2021/2022
|
Do końca roku szkolnego 2020/2021, przed zebraniem otwierającym nowy rok szkolny
|
Dyrektor przedszkola |
3. Realizacja zadań przedszkola wskazanych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
Wskazanie reprezentatywnych sposobów wykonania zadań przedszkolu przez nauczycieli w sprawozdaniu z pracy dydaktyczno-wychowawczej
|
Cały rok szkolny
Narada podsumowująca rok szkolny
|
Wszyscy nauczyciele |
4. Codzienne uwzględnianie w pracy warunków i sposobów realizacji wskazanych w podstawie programowej dotyczących m.in. aranżacji sali, codziennego organizowania zajęć na świeżym powietrzu, organizacji zabaw, nauki i wypoczynku w przedszkolu opartych na rytmie dnia
|
Cały rok szkolny |
Wszyscy nauczyciele |
5. Planowanie pracy tj. opracowywanie przez nauczycieli miesięcznych planów pracy. Monitorowanie realizacji podstawy programowej poprzez zamieszczanie w planach odnośników do podstawy i bieżącą weryfikację ich realizacji/nanoszenie uwag w planie.
|
Do 27-go dnia każdego miesiąca poprzedzającego realizację planu |
Wszyscy nauczyciele |
2) Realizacja kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2021/2022 oraz wniosków z nadzoru pedagogicznego
Wspomaganie przez przedszkole wychowawczej roli rodziny |
|||
Zadania do realizacji |
Terminy |
Osoby odpowiedzialne |
|
1.Przeprowadzenie zebrania z rodzicami, otwierającego nowy rok szkolny. Zapoznanie m.in. z programami wychowania przedszkolnego przyjętymi w przedszkolu, przekazanie broszury nt. podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Zakreślenie obszarów współpracy przedszkola z rodzicami. Zapoznanie z założeniami rocznego planu pracy przedszkola i potrzebami w zakresie współpracy.
|
Wrzesień |
Wychowawcy |
|
2. Analiza bieżących problemów wychowawczych pojawiających się w poszczególnych grupach, przekazywanie informacji podczas spotkań z rodzicami, na posiedzeniach rady pedagogicznej, w celu ustalenia działań i profilaktyki. Zasięgnięcie opinii o funkcjonowaniu dziecka od nauczycieli prowadzących grupę do której uczęszczało wcześniej (jeśli to miało miejsce)
|
Cały rok szkolny |
Wychowawcy |
|
3. Organizacja konsultacji dla rodziców w formie zależnej od aktualnych wytycznych GIS (konsultacje z zachowaniem reżimu sanitarnego lub telefoniczne)
|
W razie potrzeb przez cały rok szkolny |
Wychowawcy |
|
4. Opracowanie gazetek dla rodziców dotyczących wychowania i wiodących kierunków pracy w przedszkolu, tematyki miesięcznej, wierszy, piosenek.
|
Wrzesień-czerwiec |
Wszyscy nauczyciele |
|
5. Organizowanie spotkań dla rodziców ze specjalistami: psychologiem, logopedą. Zachęcanie rodziców do korzystania ze wspomagania organizowanego przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną
|
W razie potrzeb przez cały rok szkolny |
Wszyscy nauczyciele |
|
6. Współdziałanie z rodzicami w zakresie ujednolicania oddziaływań przedszkola i środowiska rodzinnego w wychowaniu i edukacji dzieci przedszkolnych poprzez systematyczne informowanie o postępach i trudnościach dzieci.
|
W ciągu roku szkolnego |
Wychowawcy |
|
7. Wspólne organizowanie uroczystości i imprez zaplanowanych w "Kalendarzu imprez"
|
W ciągu roku szkolnego |
Wszyscy nauczyciele |
|
Spodziewane efekty:
- budowanie właściwych relacji na płaszczyźnie przedszkole – dom
- budowanie wzajemnego zaufania
- kształtowanie pozytywnych postaw w stosunku do przedszkola
- ujednolicenie oddziaływań wychowawczych
- poznanie warunków domowych i sytuacji rodzinnej dziecka
- podniesienie świadomości edukacyjnej rodziców
- zwiększenie kompetencji wychowawczych rodziców
- inicjowanie działalności społecznej na rzecz przedszkola
- zadowolenie rodziców z pracy przedszkola
- podniesienie efektywności pracy szkoły
- lepsze poznanie dziecka i jego możliwości rozwojowych i edukacyjnych
Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie |
|||
Zadania do realizacji |
Terminy |
Osoby odpowiedzialne |
|
Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro |
|
|
|
1. Stworzenie przez nauczyciela wraz z dziećmi kodeksu przedszkolaka, zawierającego zbiór zasad obowiązujących w przedszkolu. Umieszczenie kodeksu w widocznym miejscu na sali i poinformowanie rodziców o obowiązującym kodeksie w wybrany przez nauczyciela sposób (informacja na stronie internetowej/zdjęcie kodeksu/gazetka ścienna). Motywowanie dzieci do respektowania zasad i kształtowanie umiejętności samokontroli
|
Wrzesień |
Wychowawcy |
|
2. Opracowanie i uzgodnienie z rodzicami systemu motywacyjnego w grupie, wspierającego motywację wewnętrzną dzieci
|
Wrzesień |
Wychowawcy |
|
3. Stwarzanie przyjaznego klimatu w grupie, sprzyjającego okazywaniu troskliwości i zainteresowania koleżanką /kolegą z grupy np. organizacja urodzin dzieci w grupie.
|
Cały rok szkolny |
Wszyscy nauczyciele |
|
4. Wdrażanie do stosowania zwrotów grzecznościowych podczas: powitania, pożegnania, sytuacji wymagającej przeproszenia.
|
Cały rok szkolny |
Wszyscy nauczyciele |
|
5. Wykorzystywanie literatury w poszukiwaniu przez dzieci prawd moralnych, zrozumieniu świata, kontaktu z pięknem i potrzeby obcowania z nim. Ukazywanie na ich podstawie wartości przyjaźni/koleżeństwa, poszanowania pracy, stosunku do kłamstwa. Np. "O Grzesiu kłamczuchu i jego cioci" J. Tuwim, "Moi mili" Małgorzata Strzałkowska, "Prawda" Bożena Kozłowska, „Mama ma zmartwienie” Danuta Wawiłow
|
Cały rok szkolny |
Wszyscy nauczyciele |
|
6. Obchody wybranych świąt z "Kalendarza świąt nietypowych" nawiązujących do wartości takich jak dobro/przyjaźń/szacunek np. Dzień przyjaciela – 9 czerwiec Dzień postaci z bajek – 5 listopad
|
Wg kalendarza świąt nietypowych |
Wszyscy nauczyciele |
|
7. Organizowanie wycieczek do: kina, teatru. |
W ciągu roku szkolnego |
Wszyscy nauczyciele |
|
Spodziewane efekty:
- nabycie przez dzieci umiejętności odróżniania dobrego zachowania od złego
- rozwijanie empatii dziecięcej – dziecko dostrzega i reaguje na krzywdę drugiego człowieka
- nabycie przez dzieci umiejętności nazywania uczuć własnych i drugiego człowieka/podawania przykładów właściwego i niewłaściwego zachowania
- nabycie przez dzieci umiejętności rozładowania emocji tj. złość
- uwrażliwienie dzieci na potrzeby innych
Zadania do realizacji |
Terminy |
Osoby odpowiedzialne |
|
Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego |
|
|
|
1. "Co to znaczy być szlachetnym?" - wytłumaczenie dzieciom postawy szlachetności na przykładach zaczerpniętych z życia dzieci
|
Wybrany przez nauczyciela |
Wychowawcy |
|
2. Zaangażowanie przedszkola w akcje charytatywne o zasięgu lokalnym i ogólnopolskim np. "Góra grosza”, "Nakrętki dla Tobiaszka”, ”Dla Polaków z Wilna, „Miska dla schroniska” itd.
|
W ciągu roku szkolnego |
Wszyscy nauczyciele |
|
3. Spotkanie z Mikołajem – przedstawienie historii życia biskupa z Mirry jako ponadczasowego wzoru dobroczynności
|
6 grudzień |
Katarzyna Markiewicz |
|
4. Zorganizowanie akcji na rzecz schroniska - niesienie pomocy potrzebującym zwierzętom, nauka właściwego zachowania wobec nich
|
Cały rok szkolny |
Maria Puchała |
|
5. Wykonanie karmników i dokarmianie ptaków zimą
|
Grudzień-Marzec |
Wszyscy nauczyciele |
|
6. Zbiórka nakrętek - przekazanie na wybrany cel dobroczynny
|
W ciągu roku szkolnego |
Wszyscy nauczyciele |
|
7. Organizowanie wycieczek do: kina, teatru. |
W ciągu roku szkolnego |
Wszyscy nauczyciele |
|
Spodziewane efekty:
- Uwrażliwienie na cierpienie, samotność i potrzeby innych,
- Kształtowanie postaw prospołecznych
- Rozwijanie empatii
- Inspirowanie do aktywnego spędzania czasu wolnego
- Kreowanie roli przedszkola jako centrum lokalnej aktywności
- Współdziałanie z organizacjami społecznymi
- Angażowanie się w działania na rzecz społeczności przedszkolnej i lokalnej, tworzenie więzi ze środowiskiem
- Kształtowanie umiejętności działania zespołowego
Zadania do realizacji |
Terminy |
Osoby odpowiedzialne |
|
Kształtowanie dbałości o zdrowie |
|
|
|
1. Realizacja tematyki tygodniowej dotyczącej promowania zdrowego stylu życia dzieci poprzez poszerzenie wiadomości na temat zdrowego odżywiania się, ukazanie dzieciom wartości zdrowia i potrzeby jego ochrony – tematyka tygodniowa na temat zdrowia w każdej grupie. |
Wybrany przez nauczyciela |
Wychowawcy |
|
2. Aranżacja sali w taki sposób, aby umożliwiła celebrowanie posiłków (kulturalne, spokojne ich spożywanie połączone z nauką posługiwania się sztućcami), a także umożliwianie wybierania potraw przez dzieci (walory odżywcze i zdrowotne produktów), a nawet ich komponowania np. umożliwienie dzieciom wyboru dodatków do pieczywa do śniadań – w starszych grupach raz w tyg. tzw. szwedzki stół – samodzielne przygotowanie kanapek z dostarczonych różnych składników
|
Cały rok szkolny |
Wszyscy nauczyciele Intendentka |
|
3. Przeprowadzenie w starszych grupach warsztatów kulinarnych - samodzielne przygotowywanie zdrowych posiłków przez dzieci. Zachęcanie dzieci do zjadania warzyw, przypominanie o ich znaczeniu dla zdrowia, pobudzanie zmysłu smaku, węchu, wzroku przez samodzielne przygotowywanie i zjadanie ich.
|
Wybrany przez nauczycieli |
Maria Puchała
Katarzyna Markiewicz |
|
4. Zorganizowanie w każdej grupie kącików do prowadzenia obserwacji i doświadczeń przyrodniczych związanych z hodowlą różnych roślin: fasoli, zbóż, ziół.
|
Marzec - kwiecień |
Wychowawcy |
|
5. Promowanie zdrowego stylu życia i zdrowego odżywiania się poprzez kontakt dzieci z literaturą dziecięcą: opowiadaniami, bajkami, wierszami poruszającymi tematykę zdrowego odżywiania się. Przykłady: „Na straganie” J. Brzechwa, „Dla każdego coś zdrowego” W. Karaszewski, "Warzywa" K. Roguski
|
Grudzień-Marzec |
Wszyscy nauczyciele |
|
6. Zorganizowanie "Dnia Zdrowego Śniadania" - ukazanie roli śniadanie w codziennej diecie oraz uświadomienie dzieciom, co powinno zawierać, żeby było wartościowe |
8 Listopad |
Intendentka, Wychowawcy |
|
7. Zorganizowanie spotkania z przedszkolną kucharką – pogadanka na temat żywienia dzieci. |
Wybrany przez nauczyciela |
Wychowawcy grup Kucharka |
|
8. Obchody wybranych świąt z kalendarza świat nietypowych, których celem jest ukazanie wartości zdrowego odżywiania się np. a)Dzień jabłka – 28 wrzesień b)Dzień marchewki – 4 kwiecień c)Dzień mleka – 25 maj
|
Zgodnie z kalendarzem |
a)Katarzyna Markiewicz b)Maria Puchała c)Joanna Lewandowska |
|
Zadania do realizacji |
Terminy |
Osoby odpowiedzialne |
|
Ruch to zdrowie |
|
|
|
1. Promowanie zdrowego stylu życia dzieci poprzez rozbudzanie zamiłowania do aktywności fizycznej - tematyka tygodniowa na temat aktywności fizycznej/sportu w każdej grupie. |
Wybrany przez nauczyciela |
Wszyscy nauczyciele |
|
2. Codzienne ćwiczenia poranne i zabawy ruchowe z wykorzystaniem różnorodnych przyborów do ćwiczeń gimnastycznych inspirujących dzieci do twórczej aktywności ruchowej. |
Cały rok szkolny |
Wszyscy nauczyciele |
|
3. Tworzenie warunków sprzyjających aktywności ruchowej i pobytowi na świeżym powietrzu -organizowanie spacerów i wycieczek (zgodnie z aktualnymi wytycznymi GIS), zawodów sportowych.
|
W ciągu roku szkolnego |
Wszyscy nauczyciele |
|
Higiena |
|
|
|
1. Udział przedszkola w "Światowym Dniu Mycia Rąk". Kształtowanie przekonania o konieczności stosowania zasad higieny osobistej i przestrzeganie higieny otoczenia: prawidłowe mycie rąk, higiena jamy ustnej, włosów i paznokci, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk po wyjściu z toalety.
|
15 październik |
Wszyscy nauczyciele |
|
2. Promowanie dbałości o własne ciało poprzez kontakt dzieci z literaturą dziecięcą. Przykłady: „Grzebień i szczotka”J. Brzechwa, „Przed lusterkiem”A Chruścielewska, „Ręka rękę myje” T. Fiutowska.
|
Cały rok szkolny |
Wszyscy nauczyciele |
|
3. Dzień służby zdrowia - spotkanie z lekarzem/pielęgniarką –zapoznanie dzieci z zawodem lekarza/pielęgniarki, zwrócenie uwagi na spożywanie zdrowych produktów, korzystania z ruchu na świeżym powietrzu, przestrzeganie zasad higieny oraz wykazanie związku między chorobą a leczeniem i koniecznością przyjmowania lekarstw |
Kwiecień |
Maria Puchała |
|
Spodziewane efekty:
- Zapewnienie dobrego samopoczucia dzieci poprzez zaspokojenie jego codziennych potrzeb
- Zapewnienie dzieciom optymalnej ilości zajęć i zabaw ruchowych
- Nabycie przez dzieci wiedzy na temat zdrowego odżywiania, ukazanie dzieciom jego wpływu na ich kondycję fizyczną i psychiczną
- Poznanie przez dzieci i rodziców elementarnych działań związanych z profilaktyką zdrowotną, a także postaw proekologicznych oraz stosowanie ich w życiu codziennym.
- Promocja zdrowego stylu życia - dzieci i rodzice wiedzą jakie znaczenie ma ruch oraz właściwe żywienie
- Ujednolicenie działań prozdrowotnych nauczycieli, personelu, rodziców i dzieci
Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu edukacji klasycznej, wprowadzenia w dziedzictwo cywilizacyjne Europy, edukacji patriotycznej, nauczania historii oraz poznawania polskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i materialnych.
|
||
Zadania do realizacji |
Terminy |
Osoby odpowiedzialne |
Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu edukacji klasycznej |
|
|
ROZTROPNOŚĆ 1.Organizowanie zabaw i aktywności kształcących umiejętność podejmowania i wdrażania właściwych decyzji. 2.Projektowanie przez przedszkolaków "Planu dnia w przedszkolu" - rozwijanie poczucia odpowiedzialności poprzez samodzielne, dokładne i rzetelne wywiązywanie się z podejmowanych zadań, wyrażanie szacunku do innych, sprawiedliwe postępowanie. |
W ciągu roku szkolnego |
Wychowawcy |
SPRAWIEDLIWOŚĆ 1.Organizowanie zabaw i aktywności kształcących u dzieci postawy fair-play i umiejętności współdziałania z innymi podczas gier i zabaw ruchowych, uczenie szacunku do umiejętności innych dzieci. 2.Organizowanie aktywności uczących dzieci, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, panowania nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie/podczas grania w grę planszową/czekania na dzień przedszkolnego dyżuru/zgłaszanie się podczas zajęć do odpowiedzi/czekanie na zabranie głosu w trakcie dyskusji. |
W ciągu roku szkolnego |
Wszyscy nauczyciele |
MĘSTWO 1.Organizowanie zabaw i aktywności uczących dzieci rozwiązywania napotkanych przez nie trudności – zapobieganie postawom zniechęcenia, wzmacnianie dążeń do osiągnięcia obranego przez dzieci celu. |
W ciągu roku szkolnego |
Wszyscy nauczyciele |
UMIARKOWANIE Kształtowanie u dzieci umiejętności mądrego korzystania z posiadanych zasobów i zapobieganie zjawisku konsumpcjonizmu. "Sztuka wyboru" – aranżowanie sytuacji edukacyjnych "Pomyślmy zanim wyrzucimy" – zajęcia plastyczne oparte na idei recyklingu "Ten prezent zrobię sam/a" – własnoręczne wykonanie prezentu na "Dzień Babci i Dziadka"/”Dzień Mamy i Taty”
|
W ciągu roku szkolnego |
Wszyscy nauczyciele |
Zadania do realizacji |
Terminy |
Osoby odpowiedzialne |
Wprowadzenia w dziedzictwo cywilizacyjne Europy |
|
|
1. Realizacja tematyki tygodniowej nawiązującej do tematyki europejskiej np. "Jestem Polakiem i Europejczykiem" |
Maj |
Wszyscy nauczyciele |
2. Wykorzystanie do pracy z dziećmi zasobów multimedialnych na temat Europy zamieszczonych na stronie https://europa.eu/learning-corner/learning-materials_pl |
Cały rok szkolny |
Wszyscy nauczyciele |
3. Wyeksponowanie książek, albumów przedstawiających ciekawe miejsca, zabytki z różnych stron Europy
|
Cały rok szkolny |
Wszyscy nauczyciele |
4. "Dziecięca literatura europejska”- zapoznanie z bajkami wybranych państw europejskich.
|
W ciągu roku szkolnego |
Wszyscy nauczyciele |
Spodziewane efekty:
- poznanie życia ludności w krajach Europy,
- kształtowanie poczucia przynależności do Europy,
- budowanie i rozwijanie zainteresowań innymi kulturami europejskimi
- zdobycie wiedzy o wybranych krajach Europy tj. położenie na mapie Europy, symbole narodowe, stolica, charakterystyczne zabytki oraz zabawy dziecięce, bajki , twórcy danego kraju, potrawy, kultura – muzyka, malarstwo, taniec
Zadania do realizacji |
Terminy |
Osoby odpowiedzialne |
|
Edukacja patriotyczna, nauczanie historii oraz poznawanie polskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i materialnych |
|
|
|
1.Realizacja tematyki tygodniowej patriotycznej np. "Polska-moja ojczyzna" |
Listopad/Maj |
Wszyscy nauczyciele |
|
2. Prowadzenie zajęć umożliwiających poznanie:
|
Cały rok szkolny |
Wszyscy nauczyciele |
|
3. Obchody Dnia Niepodległości w przedszkolu (przygotowanie kokard narodowych/poczęstunku w narodowych barwach) |
Listopad |
Nauczyciele grupy 5,6 latków |
|
4. Udział w akcji MEiN: "Szkoła do hymnu" - odśpiewanie hymnu o godz. 11:11 w łączności z przedszkolami w całej Polsce 5. "Dzień języka ojczystego" - wprowadzenie dzieci w kulturę mowy ojczystej i języka ojczystego |
11 Listopad
21 Luty |
Wychowawcy grup
Wychowawcy grup
|
|
6. Zapoznawanie ze strojami ludowymi, obrzędami, zwyczajami, gwarą, poznawania wzorów i ornamentów ludowych, tańców i przyśpiewek ludowych.
|
W ciągu roku szkolnego |
Wszyscy nauczyciele |
|
7. Udział w ogólnopolskiej akcji „Cała Polska czyta dzieciom” (rodzice czytają dzieciom) |
W ciągu całego roku szkolnego |
Wychowawcy grup |
|
Spodziewane efekty:
- wzmocnienie więzi uczuciowej z rodziną
- zapoznanie dzieci z najbliższą okolicą
- uwrażliwienie na piękno ojczystej przyrody
- rozbudzenie poczucia przynależności narodowej/przybliżanie przeszłości narodu (legendy, podania)
- zapoznanie z historią powstania państwa polskiego/święta Niepodległości Polski
- zapoznanie znaczenia symboli narodowych oraz prawidłowych zachowań w trakcie słuchania hymnu Polski;
- zapoznanie z regionami kraju i kulturą ludową oraz najważniejszymi w kraju miastami
- zapoznanie ze świętami oraz związanymi z nimi polskimi tradycjami i obrzędami, kształtowanie odpowiedniego zachowania w czasie uroczystości przedszkolnych, państwowych
Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa… |
||
Zadania do realizacji |
Terminy |
Osoby odpowiedzialne |
Działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 |
|
|
1. Przeprowadzenie obserwacji/diagnozy wstępnej w oparciu o arkusze będące składową programu wychowania przedszkolnego |
wrzesień-październik |
Wychowawcy grup |
2. Formułowanie wniosków z obserwacji/diagnozy wstępnej – określenie mocnych i słabych stron grupy |
listopad |
Wychowawcy grup |
3. Prowadzenia dla każdego dziecko "Portfolio" zawierającego wytwory dzieci, karty ćwiczeń z całego roku szkolnego |
cały rok szkolny |
Wychowawcy grup |
4. Badanie rozwoju mowy przez logopedę. Zajęcia logopedyczne: - przeprowadzenie badań przesiewowych - prowadzenie zajęć indywidualnych wg programu pracy logopedy |
Wrzesień, październik |
Katarzyna Markiewicz - logopeda |
5. Informowanie rodziców o postępach/ewentualnych problemach rozwojowych wychowanków
|
cały rok szkolny |
Wszyscy nauczyciele |
6. Wdrażanie wniosków poprzez modyfikowanie indywidualnych i grupowych planów pracy z dzieckiem w grupie. Ustalenie kierunków indywidualnej pracy z dzieckiem
|
listopad-czerwiec |
Wychowawcy |
7. Zaspakajanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych podczas bieżącej pracy z dziećmi |
Cały rok szkolny |
Wszyscy nauczyciele |
8. Prace powołanych zespołów do spraw pomocy psychologiczno-pedagogicznej: - planowanie pracy, - prowadzenie i dokumentowanie zajęć rewalidacyjnych, - organizowanie spotkań z rodzicami i specjalistami, - podsumowanie wyników pracy.
|
Wg harmonogramu |
Wszyscy nauczyciele |
9. Diagnoza dojrzałości szkolnej – opracowanie i przekazanie pisemnej informacji o gotowości do podjęcia nauki w szkole. |
Do 30.04.2022 |
Maria Puchała |
10. Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w zakresie oceny funkcjonowania dzieci, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających ich funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu przedszkola oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania dziecka oraz planowania dalszych działań. |
W ciągu roku szkolnego |
Wszyscy nauczyciele |
Zadania do realizacji |
Terminy |
Osoby odpowiedzialne |
Wzmacnianie pozytywnego klimatu przedszkola oraz poczucia bezpieczeństwa |
|
|
1. Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci na terenie przedszkola poprzez przestrzeganie procedur/instrukcji obowiązujących w przedszkolu oraz odpowiedzialną postawę wszystkich pracowników przedszkola. Zapoznanie nowych pracowników z dokumentami/bieżąca aktualizacja dokumentów. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele/ pracownicy obsługi wszystkich grup
Dyrektor
|
2. Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci poprzez zapoznanie rodziców przedszkolaków z procedurami bezpieczeństwa obowiązującymi w przedszkolu m.in. przyprowadzania i odprowadzania dzieci; zakazie odbierania dzieci przez opiekunów pod wpływem alkoholu. Zamieszczenie procedur na stronie internetowej przedszkola. |
Podczas pierwszego spotkania z rodzicami |
Wychowawcy grup
Dyrektor
|
3. Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci poprzez zapewnienie kanału szybkiej komunikacji na linii: przedszkole – rodzice/opiekunowie prawni przedszkolaków. Uwrażliwienie rodziców na konieczność niezwłocznej aktualizacji numeru kontaktowego w przypadku jego zmiany. |
Podczas pierwszego spotkania z rodzicami |
Wychowawcy grup
|
4. Budowanie poczucia bliskości i bezpieczeństwa w grupie dzięki zabawom integracyjnym |
Cały rok szkolny |
Wszyscy nauczyciele |