Statystyki

  • Odwiedziło nas: 285374
  • Do końca roku: 62 dni
  • Do wakacji: 238 dni

O projekcie

„Nasz przedszkolak dobrze wie co jest zdrowe  a co nie.”

 

 

         W roku szkolnym 2014/2015   nasze przedszkole realizuje działania w  ramach szwajcarsko-polskiego programu współpracy KIK/34 . Jest to program zdrowotny.


       Podstawą pracy Szkoły Promujące Zdrowie jest integracja całej społeczności przedszkolnej. Przyjazna atmosfera, dobre samopoczucie, bezpieczeństwo, właściwe interakcje to nieodłączne elementy pracy tych placówek.

O zdrowiu naszym i naszej rodziny w znacznej mierze decydujemy sami – zależy to od na­szego stylu życia. Niestety niekorzystnie zmienione zwyczaje żywieniowe i coraz to bardziej siedzący tryb życia powodują duże zagrożenie dla naszego zdrowia, a w konsekwencji cho­roby i krótsze życie. Dlatego zastanówmy się, ile korzyści osiągniemy wprowadzając nawet nieznaczne zmiany w naszym postępowaniu. Warto jest zmobilizować całą rodzinę równo­cześnie, gdyż ułatwi to wprowadzenie zmian. Poprawa stylu życia będzie najskuteczniejsza poprzez osobiste zaangażowanie i dawanie dobrego przykładu, a nie ustne przekazywanie zaleceń. Należy przyzwyczaić się do zdrowego stylu życia i zmiany wprowadzić na stałe.

W stylu życia najważniejsze jest zdrowe odżywianie oraz aktywność fizyczna.

Co każdy rodzic wiedzieć powinien o żywieniu
i aktywności fizycznej

       Zasady zdrowego żywienia – Dziesięcioro przykazań zdrowotnych:

1. Codzienna aktywność fizyczna i odpowiednia dieta jest kluczem do zdrowia. Przede wszystkim strzeż się nadwagi i otyłości.

2. Podstawą prawidłowej diety jest różnorodność spożywanych produktów. Jedz 3 – 5 posiłków dziennie, w tym koniecznie śniadanie. Pamiętaj, że przerwy między posiłkami nie powinny być dłuższe niż 4 godziny.

3. Znaczną część Twojej codziennej diety powinny stanowić warzywa.

 Codziennie jedz również owoce.

4. Pełnoziarniste produkty zbożowe (np. chleb razowy czy pełnoziarnisty, grube kasze) powinny być dla Ciebie głównym źródłem energii.

5. Codziennie co najmniej dwa razy dziennie spożywaj mleko i jego przetwory: jogurty, kefiry czy sery.

6. Spożywaj mniej tłuszczów zwierzęcych, więcej roślinnych, szczególnie oleju rzepakowego i margaryn miękkich.

7. Spożywaj głównie mięso drobiowe, ryby oraz nasiona roślin strączkowych

 np. grochu, fasoli czy soi, ograniczaj spożycie tłustego mięsa czerwonego.

8. W codziennej diecie ograniczaj spożycie cukru i soli.

9. Dostarczaj organizmowi wystarczającą ilość płynów (głównie wody) – minimum 2 litry dziennie.

10. Unikaj alkoholu.

WARZYWA I OWOCE – KOLOROWY PARASOL OCHRONNY DLA TWOJEGO DZIECKA

Jeśli chcesz, aby Twoje dziecko było zdrowe, silne i pełne energii – codziennie zaopatrz je w kolorowy parasol ochronny,czyli warzywa i owoce będące źródłem witamin, składników mineralnych i błonnika. Warzywa i owoce są jednym z podstawowych elementów prawidłowo zbilansowanej diety dziecka i nie da się ich niczym zastąpić.

Warzywa i owoce zawierają…

Witaminę C, która wspomaga odporność organizmu, przyspiesza gojenie ran i odpowiada za stan naczyń krwionośnych. Podawaj swojemu dziecku produkty będące jej dobrym źródłem, np.: kapustę, paprykę, kalafior, truskawki, porzeczki, pomarańcze, kiwi.

Witaminę A (β-karoten), która chroni organizm przed infekcjami, odpowiada za dobry wzrok i stan skóry. Urozmaicaj codziennie jadłospis dziecka w marchew, pomidory, warzywa liściaste, brzoskwinie i banany. Czy może być coś lepszego do obiadu niż surówka ze świeżej marchewki z jabłkiem?

Kwas foliowy, który odpowiada za prawidłowy wzrost i funkcjonowanie komórek, korzystnie wpływa na pracę mózgu i działanie systemu nerwowego, pobudza produkcję czerwonych krwinek. Wkomponuj w posiłki swojego dziecka brukselkę, szpinak, bób, brokuły.

Potas, który zapobiega utracie masy kostnej, pomaga utrzymać prawidłowy poziom ciśnienia krwi i zmniejsza ryzyko wystąpienia kamieni nerkowych. Nie zapomnij o pomidorach do kanapki, surówce z buraków, bananach, porzeczkach lub zielonym groszku.

Błonnik, który reguluje pracę jelit, zapobiega występowaniu zaparć, pomaga obniżyć poziom cholesterolu we krwi, chroni przed występowaniem nowotworów jelita grubego i pomaga utrzymać prawidłową masę ciała. Dobrym źródłem błonnika są warzywa i owoce. Podając swojemu dziecku minimum dwie porcje owoców i trzy porcje warzyw dziennie, zapewniasz jemu odpowiednią podaż błonnika.

Postaw na kolory

Nie ma takiego owocu ani warzywa, które zawierałyby wszystkie niezbędne witaminy i składniki mineralne. Dlatego należy pamiętać, że prawidłowa dieta dziecka to dieta urozmaicona. Barwa spożywanych warzyw i owoców zdradza nam, jakie kryją się w nich składniki, których z kolei różnorodność potrzebna jest do prawidłowego wzrostu i funkcjonowania dzieci.

Podając czerwone pomidory, zieloną sałatę, czarne jagody, pomarańczowe marchewki i żółtą dynię, możesz mieć pewność, że zapewniasz swojemu dziecku różnorodne składniki pokarmowe, smaczne i zdrowe.

Jak uwzględnić w diecie dziecka minimum 5 porcji warzyw i owoców dziennie?

Najlepszym i najłatwiejszym sposobem jest wkomponowanie warzyw i owoców do każdego posiłku: liście sałaty do kanapki, kilka plasterków pomidora i kawałków papryki, banan do jogurtu, ulubiona surówka do obiadu, owoce do budyniu na podwieczorek, sałatka warzywna na kolację.

Być może wydaje Ci się, że dzieci nie lubią warzyw i owoców… Nic bardziej błędnego. Przyrządzone w odpowiedniej formie, ładnie podane smakują nawet największemu niejadkowi. Sałatka z ulubionych owoców, koktajl owocowo-mleczny, świeży sok owocowo-warzywny, zapiekanka warzywna, czy krem z dyni mogą stać się jednym z ulubionych dań Twojego dziecka.

Dobre rady

  • Wybieraj owoce i warzywa sezonowe.
  • Wybieraj produkty świeże, odpowiednio je przechowuj.
  • Najwięcej cennych składników znajduje się w surowych warzywach i owocach.
  • Nie zapomnij przed podaniem dokładnie umyć warzyw i owoców pod bieżącą wodą.

JAK ZACHĘCAĆ MAŁE DZIECI DO PRÓBOWANIA NOWYCH PRODUKTÓW?

 

Edukację żywieniową najlepiej rozpocząć od najmłodszych lat. Już we wczesnym dzieciństwie kształtują się nawyki żywieniowe, jak np. upodobanie do smaku słodkiego czy słonego.

To, że dzieci lubią produkty, które najlepiej znają i boją się spróbować nowych, jest zupełnie naturalne. Zachęcanie dzieci do próbowania nowych produktów, czy niejadków do jedzenia posiłków, wymaga więc cierpliwości. Jeśli chcemy namówić dziecko, aby zjadło jakiś nowy produkt, lub spróbowało się przekonać do potrawy, której nie lubi, musimy mu w tym pomóc. W tym celu warto:

1. PODEJMOWAĆ PRÓBY

Czasami wystarczy, że ponowimy próbę zachęcenia dziecka do potrawy czy produktu parę razy.

2. OGRANICZYĆ POJADANIE

Dziecko chętniej zje główny posiłek i spróbuje nowych smaków, jeśli nie pojada między posiłkami słodyczy. Jedzenie ich między posiłkami powoduje bowiem osłabienie apetytu na główne, wartościowe posiłki. Jedzenie słodyczy nie powinno też stanowić nagrody, gdyż wyrabia nawyk jedzenia wtedy, kiedy nie jest się głodnym. Nagradzając słodyczami, uczymy również dziecko, że słodycze są lepszym jedzeniem niż inne produkty.

3. WSPIERAĆ, OGRANICZAJĄC PRESJĘ

Warto pamiętać, by nie wywierać presji na dziecku w związku z jego niechęcią do jedzenia. Mówienie dziecku, by zjadło, bo nie pozwolimy mu wcześniej wstać od stołu, lub że jego kolega czy siostra je ładniej – maluch odbiera jako krytykę, i jedzeniu zaczynają towarzyszyć negatywne emocje. Starajmy się więc wspierać każdy wysiłek, naszego dziecka, który włoży w kolejne próby.

4. WYKORZYSTAĆ SPRZYMIERZEŃCÓW

Badania wykazują, że dzieci, zapytane co zjadłyby podziwiane przez nie postaci (bohaterowie bajek), częściej wskazują cienko pokrojone kawałki jabłka niż frytki. Wykorzystanie ulubionej postaci z bajek może pomóc w zachęcaniu malucha do jedzenia zdrowych produktów lub próbowania nowych.

                         

                                                               „Rola wychowania fizycznego w  rozwoju dzieci”

          Rola rodziców w wychowaniu fizycznym jest bardzo ważna ,  wspólne systematyczne spędzanie czasu wolnego jest okazją do   bliskich i stałych kontaktów rodziców z dzieckiem. Jest to dobry  moment do przeżywania szczególnej radości czerpanej z poznawania i  odkrywania młodego człowieka, który nie tylko rośnie i rozwija się  intelektualnie na oczach rodziców, ale też zadziwia, zaciekawia i  wzbogaca przeżycia dnia codziennego.  

Poprzez obowiązek wychowania do aktywności  ruchowej  rodzice mają rzeczywistą możliwość poznawania  świata od nowa, gdzie dziecięca radość ruchu i odkrywania staje się  ich radością, podobnie jak każdy sukces dziecka jest ich sukcesem.  Przedszkole, szkoła i dom rodzinny powinny podjąć wspólny wysiłek  stworzenia niezbędnych warunków do rozwoju zainteresowań  sportowych dzieci i młodzieży, traktować je poważnie, utwierdzać w  przekonaniu, że dobra zabawa, ruch, sport są tak samo ważne w życiu człowieka, jak zdobywanie wiedzy. Wpływa to na wszechstronny

rozwój organizmu młodego człowieka i jest niezbędne do  podtrzymania jego aktywności życiowej. Wywiera też korzystny  wpływ na rozwój i zdrowie organizmu dziecka miedzy innymi na układy: ruchowy, krążenia, oddychania, nerwowy, pokarmowy oraz dobre  samopoczucie.

          Dzięki wspólnie podejmowanej aktywności  fizycznej i spędzonym czasie wolnym dzieci czują się bezpiecznie,  maja dobre samopoczucie, rozładowują stres, co przeciwdziała

agresji. . Brak ruchu wpływa na  zjawisko hiperkinezji - czyli zbyt małej aktywności ruchowej  prowadzącej do powstania wielu chorób cywilizacyjnych (otyłości, miażdżycy czy nadciśnienia ).

.

Podsumowując, rola rodzica w realizacji aktywności ruchowej  jest bardzo ważna dla dziecka, ponieważ:

- wspólne, systematyczne spędzanie czasu wolnego jest okazją do

bliskich i stałych kontaktów rodziców z dzieckiem,

- daje dziecku dobre samopoczucie, rozładowuje stres, przeciwdziała

agresji,

- rodzice są wzorem do naśladowania dla dzieci i mają największą

możliwość zaszczepienia nawyków ruchowych,

- wpływa korzystnie na rozwój i zdrowie organizmu dziecka miedzy

innymi: układ ruchowy, układ krążenia, układ oddychania, układ

nerwowy, układ pokarmowy,

- za mało ruchu wpływa na zjawisko hiperkinezji - czyli zbyt małej

aktywności ruchowej prowadzącej do powstania wielu chorób

cywilizacyjnych (otyłości, miażdżycy czy nadciśnienia )